Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores
In the interior design studio, creativity is an essential component, since it is where the student explores diverse skills according to professional practice, aimed at providing solutions to interior spaces in an attractive and efficient way. The research objective is to identify notions about the c...
保存先:
第一著者: | |
---|---|
フォーマット: | Online |
言語: | spa |
出版事項: |
UNIVERSIDAD DE SONORA
2023
|
オンライン・アクセス: | https://madgu.unison.mx/index.php/madgu/article/view/93 |
タグ: |
タグ追加
タグなし, このレコードへの初めてのタグを付けませんか!
|
id |
oai:https:--madgu.unison.mx:article-93 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
oai:https:--madgu.unison.mx:article-932023-01-02T05:40:43Z Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores Guzmán Guerra, Gema Rocío creatividad indicadores taller de diseño proyecto diseño de interiores creativity indicators design studio project interior design In the interior design studio, creativity is an essential component, since it is where the student explores diverse skills according to professional practice, aimed at providing solutions to interior spaces in an attractive and efficient way. The research objective is to identify notions about the creativity concept among students, as well as characteristics associated with interior design projects that are considered outstanding in the academic context. Work was done with a non-probabilistic sample chosen at convenience according to the specific UACJ students’ profile in a current design studio subject; the approach was carried out through the application of a survey, elaborated based on topics identified by experts in the development of interior design projects. From the results’ statical analysis adjectives associated with creativity were identified, highlighting imaginative, ingenious, and novel, as well as the main correlations between the variables in question. Three important components associated to creativity also stood out: relevance, innovation, and authenticity. It is essential to identify the perception of creativity from the university context, to establish a definition that integrates the indicators associated with it in the interior design projects and to verify the expected results of the design proposals. En el taller de diseño de interiores la creatividad es un componente esencial ya que el estudiante explora diversas habilidades acordes a la práctica profesional, encaminadas a dar solución al espacio interior de forma atractiva y eficiente. El objetivo de investigación es identificar nociones sobre el concepto de creatividad entre estudiantes universitarios, así como características asociadas a proyectos de diseño que son considerados como sobresalientes en el ámbito académico. Se trabajó con una muestra no probabilística, elegida a conveniencia acorde al perfil específico de estudiantes de la UACJ cursando algún taller de diseño; el acercamiento se llevó a cabo mediante la aplicación de una encuesta elaborada con base en tópicos identificados por expertos en desarrollo de proyectos de diseño de interiores. Del análisis estadístico de resultados, se identificaron adjetivos asociados a la creatividad destacando imaginativo, ingenioso y novedoso; así como las principales correlaciones entre las variables en cuestión. También sobresalieron tres importantes componentes asociados a la creatividad que son pertinencia, innovación y autenticidad. Es fundamental identificar la percepción de creatividad desde el contexto universitario, para establecer una definición que integre los indicadores asociados a esta en los proyectos de interiorismo y verificar los resultados esperados de las propuestas de diseño. UNIVERSIDAD DE SONORA 2023-01-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://madgu.unison.mx/index.php/madgu/article/view/93 MADGU. Mundo, Arquitectura, Diseño Gráfico y Urbanismo; Vol. 6 No. 11 (2023): MADGU. World, Arquitecture, Graphic Design and Urbanism; 28-47 MADGU. Mundo, Arquitectura, Diseño Gráfico y Urbanismo; Vol. 6 Núm. 11 (2023): MADGU. Mundo, Arquitectura, Diseño Gráfico y Urbanismo; 28-47 2594-1208 spa https://madgu.unison.mx/index.php/madgu/article/view/93/99 Derechos de autor 2022 Gema Rocío Guzmán Guerra https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Madgu |
collection |
OJS |
language |
spa |
format |
Online |
author |
Guzmán Guerra, Gema Rocío |
spellingShingle |
Guzmán Guerra, Gema Rocío Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores |
author_facet |
Guzmán Guerra, Gema Rocío |
author_sort |
Guzmán Guerra, Gema Rocío |
title |
Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores |
title_short |
Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores |
title_full |
Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores |
title_fullStr |
Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores |
title_full_unstemmed |
Creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores |
title_sort |
creatividad percibida por estudiantes en el proyecto de diseño de interiores |
description |
In the interior design studio, creativity is an essential component, since it is where the student explores diverse skills according to professional practice, aimed at providing solutions to interior spaces in an attractive and efficient way. The research objective is to identify notions about the creativity concept among students, as well as characteristics associated with interior design projects that are considered outstanding in the academic context. Work was done with a non-probabilistic sample chosen at convenience according to the specific UACJ students’ profile in a current design studio subject; the approach was carried out through the application of a survey, elaborated based on topics identified by experts in the development of interior design projects. From the results’ statical analysis adjectives associated with creativity were identified, highlighting imaginative, ingenious, and novel, as well as the main correlations between the variables in question. Three important components associated to creativity also stood out: relevance, innovation, and authenticity. It is essential to identify the perception of creativity from the university context, to establish a definition that integrates the indicators associated with it in the interior design projects and to verify the expected results of the design proposals. |
publisher |
UNIVERSIDAD DE SONORA |
publishDate |
2023 |
url |
https://madgu.unison.mx/index.php/madgu/article/view/93 |
work_keys_str_mv |
AT guzmanguerragemarocio creatividadpercibidaporestudiantesenelproyectodedisenodeinteriores |
_version_ |
1781317676422922240 |